titel: ergonom?

idag har vi haft föreläsning med per i skolan. per är sjukgymnast och en väldigt festlig karl. han började lära oss hur man håller in en fis och samtidigt tränar vastus medialis, det ni! stor del av den svenska befolkningen är nämligen för dåligt tränade i just vastus medialis och får därför problem med knäna. så, håll in fisar så slipper ni det! dessutom gjorde vi lite trevliga övningar med pilatesbollar och gummiband. mycket trevliga redskap om jag får säga det själv. speciellt för mig som inte direkt har samma balans som en cirkushäst. sen gjorde vi övningar för tidigare nämnda vastus medialis, inre breda lårmuskeln om nån mot förmodan skulle undra, och kollade hur snea knän vi hade. nästa vecka blire det hpb (hälsoprofilbedömning) och det är väl tur vi inte levde för typ 70 år sen, tror nån med mustasch kanske skickat ut några av oss då. sen tyckte per det var viktigt att vi kunde tejpa en fot ordentligt också, så det har vi med gjort. känns som att jag var på rätt sida sargen där..eller fel? skitsamma, per va duktig på det! vi med. när vi va inne på knäproblemen kom han in på friidrottare och att de var bra, och rätt, tränade. därför tyckte han det var att bra att johan engberg var med och hjälpte till i lagidrotter, som i färjestad och i hertzöga..alla känner apan, å apan känner...alla. tur att det var det han berättade om, å inte om när johan drog av senan. lät helt enkelt mindre trevligt. dessutom berättade han (visserligen upprepning av det han sa i höstas, men repetition är inlärningens moder!) att om man är gipsad förlorar man 25% av muskelstyrkan där, bara under första veckan och därefter ~5%/vecka. äre därför jag är lite sne i höften månne? att mitt andra ben aldrig kommit ikapp?

nu har jag kollat på skidor. imorrn ska jag träffa h&h och se om emmas mage växt nåt de senaste två veckorna. 20.oo blire jobbejobbe..kom å köp en korv.

Kommentarer
Postat av: RA

Det här inlägget kan inte Mats kommentera, då han, mig veterligen, aldrig kunna hålla inne en fis.

2010-03-11 @ 20:00:30
URL: http://arvendal.blogspot.com
Postat av: Hagge

shit det är inte bra att veta om såna siffror som 25% muskelförlust efter en veckas gipsning. om jag nu bryter benet så ska jag alltså förutom att behöva halta omkring på kryckor i flera veckor också leva med den psykologiska lasten att riktigt känna hur jag vittrar sönder? tack anna.. tack! nästa inlägg får handla om muskelminne så jag åtminstone får en siffra på hur lätt det är att jobba sig tillbaka.. :) det är väl det minsta jag gjort mig förtjänt av?? inser att jag förmodligen som vanligt kommer få svar på facebook istället för här, men det är en smäll jag är beredd att tackla.

2010-03-11 @ 23:57:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0