and the reason is you

det finns faktiskt några anledningar som är större än andra, att jag valt att bli lärare för gymnasieungdomar. dvs, i vissa (förhoppningsvis ganska många) fall någorlunda vuxna människor. igår undervisade jag en sexa. eller förlåt, jag blev mamma för 18 12-åringar i en timme. Efter att ha fått höra att jag är en barnmisshandlare (då jag helt enligt skolans policy sa att det inte är okej att vara med på idrottslektionen om man inte är ombytt, utan valt att ha jeans, kofta och mössa på sig) och elak, fortsatte väl lektionen helt okej. Dvs, fick bara höra att jag hade en bitchig blick och frågan om vad pms var..fast den var riktad till min kollega, som kan tilläggas är av det manliga könet. eller ja, han heter i alla fall erik. till det kom också det gamla vanliga, tjat om tuggummin och olämpliga ordval. jag har nog aldrig känt mig mindre lämpad som lärare. och det värsta av allt är att jag inte hade en aning om vad jag skulle göra. börjat grina? börjat härja? gått därifrån? låtit dem fått som dem ville? efteråt visste jag inte ens vad jag skulle säga. kom inga ord. bör jag bli lärare?

har visserligen fått höra att det är nåt extremt på den skolan jag gästspelar lite på ibland. men ändå. jag kan inte sluta fundera på hur föräldrar till dessa barn är funtade? tillåter de att de kallar sina kompisar för "jävla bög", eller inträffar det bara innanför skolans väggar?

idag åkte jag skridskor med en grupp elever som, i princip, aldrig stått på ett par skridskor. det var kul. de kom å tackade efter lektionen och frågade om vi inte kunde åka nästa gång också. kul att vara uppskattad nån gång.

imorrn äre milkoloppet. idag pratade jag med tv4 värmland och berätta vägen till kalhyttan. ge mig samma väder som det varit idag så kommer det bli grymt. ska försöka att inte tuppa av iår. och inte bli sjuk, det är jag nog mest nervös för just nu.

Kommentarer
Postat av: perry

barn är elaka!

2010-02-24 @ 15:31:15
URL: http://letarefterframtiden.blogg.se/
Postat av: Hagge

bry dig inte om dem. du ska ju i alla fall inte undervisa barn i den åldern.. lämna de jobbiga ungarna åt robban och kenndal, så tar du dem när de vuxit till sig och vill lära sig nåt ;) carpe diem. vsv.

2010-02-26 @ 15:11:45
Postat av: Anna

Jag förstår absolut varför du vill bli gymnasielärare!

2010-02-28 @ 01:40:15
URL: http://hattifnattanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0