svt2 direkt - friidrott

kanske ska berätta lite mer om vår vandring. vi lämnade karlstad i tisdagsmorse och kom fram till mattila vid halv elva, efter stopp i östmarks lanthandel. där hade nån vunnit 10 millar, kul för den. kan i vilket fall konstatera att 24 studenter från karlstads universitet bättrade på deras dagskassa. innan vi gav oss iväg blev det lite fika och lunch. vandrade sedan till brännberget med diverse aktiviteter under vägen. en grej var bland annat när en i varje grupp skulle blunda och matcha in 3 minuter... utsedd i vår grupp blev jag, vilket kanske inte var en så vidare bra idé. efter 4 minuter funderade de på att säga till mig och efter 4.30 tittade jag upp och möttes av garv..why?!:)

framme vid brännberget några timmar senare fick vi veta(se?) att det fanns färdiga vindskydd som några kunde bo i. lyckades flirta mig in hos grupp 6 och därmed en plats under rejält tak, vilket var gött eftersom det blåste tok och regnade den natten. efter korv(rök-?)grillning och lite mys framför elden sov i alla fall vi i vårt vindskydd gott den natten.

dag två skulle vi lyckas ta oss till tysketorp vilket innebar en rätt så lång vandring. till en början var det väldigt blött..blött. lite coolt är att vi på ett ställe mötte en jakthund som vi skojade om och sa "ser du vargen?" och dagen efter får veta dagen efter att de sett en varg just där, max en halvtimme innan vi var där... efter vandring genom myrar och skit, kanske det värsta kalhygget ever, stigningar och småstigar kom vi äntligen fram. vindskyddsbygget gick la sådär om jag får säga det själv, men tak över huvudet fick vi tillslut. fick gå "lära-känna-tipspromenad" där alla fått skriva en sak som bara man själv varit med om.. jag skrev att jag hade träffat dåvarande världsrekordhållaren maurice greene...han var tydligen knappt känd ansåg nån i min klass. skulle du bli idrottslärare sa du? typ den enda amerikanska sprintern som inte åkt dit får doping. jag frågade honom om det hade varit bättre om jag tagit ludmila engqvist. hade skaplig värk i vristerna den dagen tillsammans med maria. känns bra att inte hennes "gropar" heller gått bort än... :)

kom i säng även den natten, århundradets kallaste natt. 05.40 vaknade jag av att någon snarkade så förbannat varpå jag frågade david (som jag sov bredvid, och som också var vaken) hur fan man kunde sova bredvid den som snarkar så förbannat (sofi ligger i lä...). det visade sig att det var fler än vi vakna....

den tredje dagen innebar kanotpaddling. vi delades in i par efter skostorlek och jag hamnade med en av våra lärare vilket ledde till att vi var sist precis hela tiden för att han skulle njuta av naturen. haha. det var grymt väder och vackert och allt...men va fan. när man fick paddla bort och kolla på ett litet vattenfall frågade han om jag ville det, varpå jag svarade att vi kunde göra det om nån annan ville. och nej, ingen annan ville, men ja, vi paddlade dit ändå. väl tillbaka var ylva (tallskog) och jag grymma som bar kanoten! säger inte mer än så. vandrade sista biten via johola och senare tillbaka i mattila där stugor och mat väntade på oss.

till middag serverades finsk arbetarmat. mutti med fläsk och lingon. översatt blir det ångkokt mjöl men massa flottigt fläsk och lingonsylt. ska säga att det smakade sjukt bra. dock var det också galet mättande vilket ledde till härlig magkramp resten av natten.

sista dagen bjöd på aktiviteter i mattila; tipspromenad, team-building och lunchlagning på trefot. blev inhyrd i grupp 3 på teambuildingen och var mycket nöjd med det.

under trippen fick vi lära oss den filantropiska andan. det är det vi tar med oss. tack alla för en trevlig tur i finnskogen. en gång mattila, aldrig mer mattila.



idag har jag ätit kött och potatis. pressad potatis faktiskt. mycket gott. får mig att tänka på när jag var typ 8 år och morfar alltid kom och åt med oss på söndagar. med sig hade han en varsin cubacola som man fick dricka när man hade druckit ett glas mjölk. colan blev då sådär härligt smetig när man inte sköljde ur glaset emellan. nostalgi.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0